Žijme zdravě | Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT

Rozhlasové vysílání Tip rádia zaměřené na zdravý životní styl vysílaný z Fakulty biomedicínského inženýrství. Vysílání je věnováno složkám potravy a jejich rozdělení. Bílkoviny, tuky a sacharidy jsou základní makronutrienty, které nám dodávají energii. Nadbytečný přísun energie je to, co nám vadí při hubnutí. Proto je třeba hledat takové varianty, které nám naopak tu energii přidávat nebudou. Třeba právě sacharidy neboli cukry: jejich náhrada by měla směřovat k vláknině. Vláknina je sacharidová složka, která se však z trávicícho traktu nevstřebává vůbec, nebo jen minimálně. Přitom blahodárně působí na zažívání. Vláknina nezpůsobuje hlad, je objemově vydatná a kalorie nepřidává. Nejlevnějším komerčním zdrojem vlákniny je např. psyllium.

Vlákninu dělíme na rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina bobtná v žaludku a způsobuje pocit nasycení.  Změkčuje stolici a zvyšuje její objem, což má vliv na regulaci trávení. Nerozpustné vláknině se pro její očistný efekt někdy říká střevní kartáč.  Obecně e vláknina učinnou prevencí nádorových onemocnění, včetně rakoviny střev či rakoviny prsu nebo hrtanu. Je ideální prevencí cukrovky. Člověk by měl denně sníst 25 až 35 gramů vlákniny denně, některé zdravotnické organizace dokonce doporučují konzumovat i 40 gramů vlákniny denně. V České republice konzumujeme v průměru jen 10 až 12 gramů vlákniny. To je jen třetina či dokonce čtvrtina doporučeného denního příjmu. I lidé, kteří dbají zdravé životoprávy konzumuji vlákniny denně maximálně 20 graů, což je pořád málo.

Další nevhodnou složkou v potravě z hlediska obezity jsou tuky, které dodávají dvojnásobek energie oproti bílkovinám a cukrům. Tuků by mělo být v potravě přibližně 30%, ale obvykle jejich obsah přesahuje 40%. Ne všechny tuky nám vadí, ty které zvyšují hladinu hodého HDL cholesterolu jsou vítanou prevencí kardiovaskulárních onemocnění. Živočišným tukům, které zvyšují naopak zlý LDL cholesterol, se raději vyhýbejme. Jsou to hlavně nasycené tuky živočišného původu. Najdete je třeba také v sušenkách, kde sice nečekáte žádný obsah sádla, jenže ono tam jeTuky, které jsou v mořských plodech vůbec neovlivňují hladinu cholesterolu . K příznivým tukům patří omega 3 a omega 6 mastné kyseliny.  

FBMI patří k nejmladším fakultám ČVUT a pro studenty poskytuje atraktivní studijní obory z oblasti péče o zdraví. Doc. MUDr. Leoš Středa, Ph.D. je jedním z pracovníků fakulty a byl to právě on, kdo celým pořadem provázel. Záznam celého dílu, který se vysílal ve středu 8.1.2014 v 16 hodin, si poslechněte tak, že kliknete na šipku na obrázku. Povídání, které bylo zaměřené především na makronutrienty, což jsou složky potravy dodávající tělu energii.

 

 

Nadváha.cz - vaše snadné hubnutí