Redukční diety - základní principy při hubnutí

Redukční diety - základní principy při hubnutí

Základní poučka: redukční dieta není návodem na zdravou životosprávu. Slouží k dočasnému použití s cílem snížit hmotnost obézního jedince. Po skončení redukční diety by měla následovat racionální životospráva. Každá redukční dieta organismus šidí. Buď na energii nebo na některých živinách. Dieta by nikdy neměla být návodem k trvalému používání.

ilustační obrázek - maso jako dietaRedukční dieta je základním předpokladem pro hubnutí. Dokonce důležitější než výdej energie cvičením. Skutečný výdej energie při pohybové aktivitě je relativně méně významný ve srovnáním, kolik energie ušetříme při dietě. Abychom spálili energii, kterou nám dodá klasický nedělní oběd: vepřo-knedlo-zelo (porce v průměru 3650 kJ) s pivem desítkou (půllitr 750 kJ), musíme cvičit rekreační gymnastiku (průměrná spotřeba 924 kJ za hodinu) nepřetržitě 4 a tři čtvrtě hodiny nebo hrát bez přestávky tenis 2 a půl hodiny (spotřeba 1700 kJ za hodinu). Aktivní z vrcholoví sportovci jsou trénovaní a dokážou vyvinout úsilí, při němž spálí hodně energie. Běžný jedinec není trénován pohyb u něj nevede k výraznému výdeji energie.

Existuje dokonalá dieta? Ne. Ve světě existuje několik dietologických přístupů. Lékaři a odborníci v Evropě razí teorii, že i při redukční dietě má být zachován správný poměr živin (sacharidů, tuků a bílkovin) a je třeba jen omezit přísun energie (kalorií) celkově. V Americe a Austrálii na kalorie tolik nehledí a dietologové doporučují sledovat hlavně obsah sacharidů v potravinách.

Ideální pravidlo: nejlépe se shazuje s jednoduchou dietou. Při výběru diety by si měl každý najít takovou, která mu vyhovuje nejvíce. Můžete se poradit s lékařem - obezitologem. Poradíte-li se s výživovým poradcem, počítejte obvykle s komerční nabídkou. Taková je dnes u nás situace, hubnutí je často byznys. K získání Živnostenského listu se nedokládá v ČR žádné vzdělání ani kvalifikace. Rady pro zdraví a zdravou výživu může provozovat na základě volné živnosti kdokoli.

Postupně uveřejňujeme podrobné návody na dodržování redukční diety a tipy na zdravé hubnutí. Jak zhubnout pomocí diety nízkoenergetické (klasická nízkokalorická dieta, kdy si pečlivě hlídáme energetický přísun)? Prostudujte kalorické tebulky nebo se podívejte na základní rozpisy, případně zkuste vhodné jídelníčky (např. systém talířků společnosti STOB). Při hubnutí za pomocí diety StředaForm se lze naopak najíst do sytosti. Jde o úspěšnou dietu omezující živočišné tuky a cukry, postavenou na konzumaci vlákniny, bílkovin a zdravých tuků (omega-3 mastné kyseliny). Patří mezi tzv. aktivní diety, kdy se nehlídají kalorie. Zajímavé jsou také např. dělená strava nebo Dukanova dieta či Atkinsonova dieta (někdy psáno Atkinsonova dieta). Alternativou je  příručka diety pro diabetiky, přinášející dietu vhodnou i pro ty, kteří cukrovkou netrpí. Diabetikům dodává ideálně vyvážené složení potravy. Diabetická dieta může i u nediabetiků sloužit jako zajímavá alternativa k nízkoenergetické dietě.


Nevíte kterou dietu si vybrat? Zde jsou ve zkratce hlavní výhody a nevýhody jednotlivých diet

Dieta StředaForm - vyvážená dieta, při které se však nehladoví - dieta neomezuje množství potravin, jen vybírá vhodné. Dieta je zdrojem rozpustné a hlavně nerozustné vlákniny, která blahodárně působí na trávicí trakt. Nemusíme potraviny odvažovat. Na druhou stranu je třeba bohužel  do jisté míry omezit ovoce. Též je potřebné nahražovat přílohy. Zcela vynechat sladkosti. Ty si, podobně jako přílohy, můžeme snadno nahradit.

Nízkoenergetická dieta- restriktivní dieta založená na omezení přísunu kalorií, tedy hlavně omezení množství potravy. Potraviny si musíme odvažovat. Dobré pro toho, komu nevadí drobné hladovění a má čas si pravidelně odvažovat potraviny. Lze použít metodu JJP - jez jen polovinu, kdy si dáváme poloviční množství pro nás jinak běžné porce.

Dieta pro diabetiky - dieta je podobná dietě nízkoenergetické, o něco víc odpovídá optimálnímu složení stravy z hlediska poměru základních živin (cukry, tuky. bílkoviny). U této diety skutečně musíme potraviny odvažovat. Jí se pětkrát či šestkrát denně. Vhodné, pokud máte dostatek času, si potraviny odvažovat a jíst v pravidelných intervalech.


Trápí vás nadváha? Jste obézní?  Klikněte si na kalkulačku BMI (Body Mass Index).